بالای ساختمان بادگیر داشت وارد حیاط شدیم حیاطی در حدود 200 متر مربع داشت . ساختمان اصلی سه طبقه بود ، زیر زمین و همکف و طبقه بالایی ، ورودی طبقه پایین پله نیم دایره ای بود که هر چه بالاتر می آمد حلقه اش کوچکتر می شد و بالایی زیر یک متر بنظر رسید .
ارتفاع پله ها حدود نیم متر بود بنحوی که بازدید کننده هایی که پایین رفتن نمی تونستن راحت بالا بیان . طبقه پایین برای تابستان بود و طبقه همکف بهارنشین و بالایی زمستانه . معماری ای تحسین برانگیز برای آن دوران ، بدون آهن و سیمان .
در قسمت روبرو مطبخ بود و هیمه دان و خدمه نشین . مطبخ نسبتا بزرگ بود مساحتی حدود 40 متر داشت با ارتفاع زیاد . تنور داشت و اجاق هایی با آجر و دیوار و سقفی دود گرفته و ...
به هتل برگشتیم و بعد از ظهر ابرها کمتر شدن و آفتاب هم که گویا اونجا هم با ما شمالیا سر ناساز داشت از پرده غیبت به در آمد .
بعد از استراحتی ، ساعت 3 خودمون برای دیدن شهر محلات و پارک سرچشمه معروفش و همچنین سالن ها و نمایشگاه های زیبای گل و گیاه راهی محلات شدیم .
از آبگرم تا محلات 20 کیلومتر راه بود . ورودی شهر از مسافتی دور بلوار پر درخت و پر گل و زیبا داشت ، بنحوی که نگران مصرف آب برای این فضای سبز در دل کویر شدم . شاید یکی از دلایل مشکل آب در کشور ما همین مصارف بیش از حد باشد که منجر به خشکی رود پایین دست میشه .
در کوه های منطقه محلات و دلیجان معادن سنگ ساختمانی زیادی بهره برداری میشه ، در نتیجه سنگ های ضایعاتی به وفور و احیانا رایگان در دسترس هست و شهرداری های منطقه بهره برداری خوبی از این سنگ ها کرده و در نماسازی و حتی سنگ فرش بعضی خیابان ها و پارک ها به وفور از آن استفاده کرده اند .
به سرچشمه محلات رسیدیم ، یکی از سرچشمه هایی که باید تا دریاچه نمک قم می رفت ، اما غالبا به چند فرسخی قم نمی رسد .
پارک نسبتا بزرگ و قشنگی بود که در بدو ورود درختان چنار قطور و کهنسال که در زیرشان گلکاری های چشم نوازی کرده بودن جلب توجه می کرد .
چشمه در کنار کوه و زیر صخره بزرگی بود که رویش رو پوشانده بودن . ظاهرا بعد از برداشت اب مصرفی منطقه ، مازاد را در حوضی بزرگ سر ریز کرده بودن . داخل حوض ماهی های سفید و قرمز بزرگی بودن .
در کنار چشمه روی صخره بزرگی ساختمان دایره ای شکل زیبایی ساخته بودن .
بالاسر پارک در دهنه کوه جنگلی ایجاد شده بود و در بالای تپه ها شهربازی ساخته بودن و بلندگوی شیپوری از بالا موزیک پخش میکرد .
آب فراوان چشمه به استخر بزرگتر و از آنجا به حوضچه های پلکانی سرازیر می شود و با ایجاد چند آبشار که سوئیت های اسکان مسافر در کنار آن ساخته شده به آب بندان بزرگی منتقل می شود که مناسب تفریح و گردشگری ست .
وجود درختان بلند بسیار در محوطه پارک و دریاچه ( آب بندان ) خنکای دلپذیری در تابستان ایجاد می کند که موجب جلب گردشگران زیادی می شود .
بعد از ساعتی گردش و استراحت در پارک ، گشتی در شهر زدیم با اینکه ساعت حدود 4 بعد از ظهر بود شهرِ آروم و خلوتی بنظر آمد .
درختان بزرگ و بلند چنار در اکثر خیابان های قدیمی شهر وجود داشت و میدانی هم به اسم چنار بود که چنار کهنسالی رو در وسط گرفته بود .
ساعت حدود 5 به گلخانه ها و نمایشگاه گل و گیاه رفتیم . گلخانه های بزرگ زیادی دیدیم . پرورش گل مشغله بسیاری از مردم محلات هست .
در راه برگشت به هتل سری به مجتمع های گردشگری آبگرم در اطراف هتل زدیم و از سوئیت ها و وان های آبگرم و استخرهای عمومی شان بازدید کردیم و نرخ اقامت شبانه را پرسیدیم که سوئیت های 4 نفره با وان در ایام غیرتعطیل شبی 100 هزارتومن نرخ گذاری شده بودن .
صبح روز سوم ساعت 10 و نیم هتل را ترک کردیم و ساعت حدود 12 به جمکران رسیدیم .

یک توقف دو ساعته در جمکران داشتیم و از آزاد راه قم گرمسار ، و از راه سرخه سمنان بطرف فیروزکوه برگشتیم .
گردنه بشم تقریبا پوشیده از برف بود و هوا نیمه ابری ، تششع خورشید از لای ابرا بر کوه های برف گرفته دیدنی بود .
وارد سه راهی فیروزکوه و جاده شمال شدیم ابرها رو کف زمین در گردنه گدوک دیدیم و خیلی زود وارد اون مه غلیظ شدیم . تا ورسک با سرعت خیلی کم از داخل مه اومدیم .
هر چه جلوتر می اومدیم از شدت ابر و سرما کاسته می شد . در مجموع سفر خوبی بود و در مدت کوتاه 4 روزه انواع وضعیت آب و هوا رو دیدیم از آفتاب و ابر و مه تا بارون و برف ، از دشت و جنگل سرسبز شمال تا کویر نیمه خشک قم و استان مرکزی .
برچسبها: برف در بهار, گردنه بشم, جمکران, سرچشمه محلات
